.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



donderdag, januari 06, 2005

Winogrand in FOAM

‘Garry Winogrand and American street photographers’ with work of Lee Friedlander, Mitch Epstein, Joel Meyerowitz and Henry Wessel.

De tentoonstelling geeft een uniek overzicht van een van de belangrijkste stromingen binnen de naoorlogse fotografie, namelijk die van de Amerikaanse straatfotografie van de zestiger en zeventiger jaren. Winogrand is zondermeer de belangrijkste fotograaf binnen deze stroming, en een van de invloedrijkste fotografen van de tweede helft van de twintigste eeuw. Wars van tradities en bestaande conventies brachten hij en zijn generatiegenoten een nieuwe visuele orde in de chaos van het straatleven in de grote stad. New York City was voor hen de natuurlijke biotoop, de plek waar zij de moderne Amerikaanse cultuur vastlegden. Dwars, radicaal, confronterend en vernieuwend.

Van Winogrand wordt werk getoond uit zijn fameuze serie Women are Beautiful, uit de serie the Animals en losse topwerken die elk op zich iconen uit de fotografiegeschiedenis zijn. Van Winogrands naaste vrienden Friedlander en Wessel wordt uniek werk getoond dat veelal nooit eerder in Nederland te zien is geweest, zoals uit Friedlanders invloedrijke eerste serie Self Portraits. Van Epstein en Meyerowitz worden unieke kleurendrukken getoond uit dezelfde periode, waaronder uitzonderlijke vintage 'dye transfers'.

Garry Winogrand (1928-1984) wordt al sinds de vroege jaren zestig beschouwd als de ultieme chroniqueur van het moderne Amerikaanse leven. Met een Leica- kleinbeeldcamera struinde Winogrand dagelijks de straten van New York af om op een ogenschijnlijk terloopse en ongekunstelde manier de stadsbewoner te fotograferen. Hij werkte obsessief, als een jager op zoek naar prooi, en gaf daarmee de benaming 'snapshot' een nieuwe betekenis. Beroemd is zijn antwoord op de vraag waarom hij fotografeerde: omdat hij wilde weten hoe de dingen er uit zagen als ze waren gefotografeerd. Een foto was voor hem dan ook geen representatie van iets, maar vereenvoudigde eerder een geheel eigen wereld. Schoonheid was voor hem nooit een doel - in veel van zijn foto's staat de horizon scheef en is er sprake van brute afsnijdingen en bizarre composities. De dynamiek van het leven in de metropool wordt daarmee als nooit tevoren gevangen. Veel foto's zijn zowel satirisch, humoristisch als verontrustend.

14 January - 30 March FOAM Fotografiemuseum, Amsterdam





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?